Workshop/Atelier : MyAnnotator: une ressource pédagogique numérique pour la rétroaction correctrice écrite en français et en anglais langue seconde (Marie-Josée Hamel, Louis-David Bibeau et Apolline Glais, Université d’Ottawa, Canada)
My Session Status
Marie-Josée Hamel, Louis-David Bibeau et Apolline Glais, Université d’Ottawa, Canada
Titre : MyAnnotator: une ressource pédagogique numérique pour la rétroaction correctrice écrite en français et en anglais langue seconde
Mots-clés : rétroaction corrective écrite; Written Corrective Feedback; Computer Assisted Language Learning; lexical complexity; second language performance; natural language processing
Résumé:
In this bilingual workshop, we will present a CALL tool, named MyAnnotator (Hamel, Slavkov, Inkpen & Xiao, 2016), enabling language teachers to annotate and compile errors in their learners’ FSL or ESL texts. The digital resource then performs statistical analyses based on the annotations inserted in the texts by the teachers. It also provides measures of lexical features (diversity, density and sophistication) using SLA indicators that are automatically identified in the learners’ texts (Lu, 2011; Vajjala & Meurers, 2012). These analysis results enable teachers to better gauge their learners’ L2 performance (Bulté & Housen, 2012), whilst provide them with enhanced written corrective feedback (Ferris, 1999-2011).
Dans un premier temps, nous allons discuter de pratiques de rétroaction corrective écrite des enseignants de langue (Ammar et al. 2015) et de leurs usages de technologies numériques pour soutenir celles-ci. Nous allons ensuite faire une démonstration de notre outil avec des exemples d’analyses de textes d’apprenants de FLS et ALS. Enfin, les participants auront l’occasion de tester MyAnnotator et ses fonctionnalités. Nous les inviterons à nous fournir des commentaires et suggestions pour l’amélioration de notre ressource numérique.